Ankara Ticaret Odası’nın (ATO) girişimleriyle inşaat sektörünü yakından ilgilendiren “asgari işçilik” hesaplamasında tartışma yaratan uygulama değiştirildi. Yeni düzenleme ile yüz binlerce müteahhit için maliyet hesabında daha adil bir sistem devreye alındı.
Ankara Ticaret Odası’nın 35 No’lu İkamet Amaçlı İnşaat Müteahhitliği Meslek Komitesi tarafından uzun süredir yürütülen çalışmalar sonuç verdi. İnşaat sektöründe özellikle proje bitiminde Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alınan “ilişiksiz belgesi” sürecinde sorun yaratan asgari işçilik hesaplamasına ilişkin düzenleme değiştirildi. ATO Başkanı Gürsel Baran, yapılan değişikliğin hem Ankara’daki hem de Türkiye genelindeki yaklaşık 150 bin müteahhidi ilgilendirdiğini belirterek, yeni düzenlemenin sektörde uzun süredir tartışılan bir mağduriyeti ortadan kaldırdığını ifade etti.
TARTIŞMALI HESAPLAMA SİSTEMİ DEĞİŞTİRİLDİ
Daha önce yürürlükte olan sistemde, inşaatın başladığı ve bittiği yıllara göre farklı birim maliyetlerin esas alınması, özellikle çok yıllı projelerde prime esas kazanç tutarlarının gerçeğin üzerinde hesaplanmasına neden oluyordu. Bu durum, müteahhitler açısından ek maliyet ve zaman zaman haksız yükümlülükler doğuruyordu. Yeni düzenleme ile birlikte hesaplama yöntemi değiştirilerek daha dengeli ve gerçekçi bir model getirildi. Buna göre, inşaatın aynı yıl içinde tamamlanması durumunda mevcut sistem korunurken, birden fazla yıla yayılan projelerde ise yıllara ait birim maliyetlerin ortalaması esas alınacak.
SEKTÖR İÇİN “DAHA ADİL SİSTEM” VURGUSU
Yapılan değişiklikle birlikte, özellikle büyük ölçekli ve uzun vadeli projelerde oluşan maliyet şişkinliğinin önüne geçilmesi hedefleniyor. ATO yetkilileri, yeni sistemin daha şeffaf ve hakkaniyetli bir hesaplama yapısını beraberinde getirdiğini belirtiyor. Sektör temsilcileri ise düzenlemenin, inşaat maliyetlerinde daha öngörülebilir bir yapı oluşturacağı görüşünde. Özellikle SGK’ya bildirilmesi gereken prim tutarlarının daha gerçekçi seviyelere çekilmesi, müteahhitler açısından önemli bir rahatlama olarak değerlendiriliyor.
“ÜLKE GENELİNE FAYDA SAĞLADI”
ATO Başkanı Gürsel Baran, yapılan değişikliğin sadece Ankara’daki üyeleri değil, Türkiye genelindeki tüm müteahhitleri kapsadığını vurguladı. Baran, uzun süredir devam eden teknik çalışmaların sonuç verdiğini ve reel sektörün taleplerine kulak verilmesinin önemli bir kazanım olduğunu ifade etti. Baran ayrıca, düzenlemenin hayata geçirilmesinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan başta olmak üzere Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile SGK yönetimine teşekkür edildiğini belirtti.
İNŞAAT SEKTÖRÜNDE YENİ DÖNEM
Yapılan düzenlemenin ardından inşaat sektöründe yeni bir dönemin başladığı yorumları yapılıyor. Hem maliyet hesaplamalarının daha dengeli hale gelmesi hem de SGK süreçlerinin daha öngörülebilir olması, sektör temsilcileri tarafından olumlu karşılanıyor. Özellikle büyük ölçekli projelerde yıllara yayılan maliyet hesaplarının daha gerçekçi hale gelmesi, sektörün uzun süredir beklediği değişiklikler arasında yer alıyordu.